زمستان بازار توافق روسیه میلیون آمریکا

زمستان: بازار توافق روسیه میلیون آمریکا اخبار اقتصادی و بازرگانی

خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

توجه: در صورتی که فایل دارای ایراد است یا حقوق نویسنده رعایت نشده با ما تماس بگیرید

گت بلاگز اخبار سیاسی و اجتماعی امروز مبارزه با فساد، موردی و مقطعی است / پزشکیان

نایب مدیر اول مجلس اعتقاد است: «تا زمانی که ساختار و سیستم‌های اطلاعاتی کشور به یک‌دیگر متصل نشوند و یک مکانیسم روشن از داده‌های موجود در کشور نداشته باشیم، هر

امروز مبارزه با فساد، موردی و مقطعی است / پزشکیان

پزشکیان: امروز مبارزه با فساد، موردی و مقطعی است

عبارات مهم : سیستم

نایب مدیر اول مجلس اعتقاد است: «تا زمانی که ساختار و سیستم های اطلاعاتی کشور به یک دیگر متصل نشوند و یک مکانیسم روشن از داده های موجود در کشور نداشته باشیم، هر گونه مبارزه با فساد، موردی و مقطعی خواهد بود؛ نه ریشه ای و همیشگی.»

به گزارش تسنیم، مسعود پزشکیان از هشتمین دورۀ مجلس تا کنون نمایندگی مردم «تبریز، اسکو و آذرشهر» را برعهده دارد. این سیاستمدار 63 سالۀ اصلاح طلب که به صراحت کلام شهرت دارد، بیش از یک سال و نیم است که بر کرسی نائب رئیسی اول مجلس تکیه می زند. آنچه پیش روی شماست، نظرهای او در خصوص مبارزه با فساد است:

امروز مبارزه با فساد، موردی و مقطعی است / پزشکیان

جناب عالی مدتی است در کسوت نائب مدیر مجلس در جلسات ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی حضور دارید؛ همچنین به واسطۀ چند دوره نمایندگی مجلس و مسئولیت های اجرایی که تجربه کردید، اوضاع عملکرد ستاد مبارزه با مفاسد و دستگاه هایی همچون شرکت بازرسی، وزارت اطلاعات، دیوان محاسبات و کمیسیون اصل 90 -که مسئول مبارزه با فساد در کشور هستند- را می شناسید. به نظر شما فرآیند مبارزه با فساد مطلوب است و این دستگاه ها کارشان را به درستی انجام می دهند؟

بنده بارها نظرم در رابطه با روش مبارزه با فساد اقتصادی را اعلام کرده ام. من اعتقاد دارم تا زمانی که ساختار و سیستم های اطلاعاتی کشور به یک دیگر متصل نشوند و یک مکانیسم روشن از داده های موجود در کشور نداشته باشیم، هرگونه مبارزه با فساد، موردی و مقطعی خواهد بود؛ نه ریشه ای و همیشگی.

در این خصوص مجلس در حال پیگیری است و تلاش می کند روند این مسئله را از نظر قانونی تسهیل کند. در زمینۀ مالیات خوشبختانه هم وزارت امور اقتصادی و دارایی، اطلاعات مؤدیان خودش را دارد و هم قانون مورد نیاز وجود دارد؛ مادۀ 169 مکرر قانون مالیات های مستقیم به این پرسشها اشاره کرده هست؛ طبق این قانون هر کسی که در کشور کشور عزیزمان ایران زندگی می کند، باید اطلاعات مالیاتی خودش را ارائه داده باشد و وزارت امور اقتصادی و دارایی باید آن را ثبت کند. طبیعتاً اگر چنین اتفاقی رخ دهد و اطلاعات فرد به صورت شبکه ای به ادارۀ ثبت، بانک، گمرک و ادارات متفاوت دیگر -که به این داده ها نیاز دارند وصل شود- اعتبار هر فردی در آنجا مشخص می شود.

نایب مدیر اول مجلس اعتقاد است: «تا زمانی که ساختار و سیستم‌های اطلاعاتی کشور به یک‌دیگر متصل نشوند و یک مکانیسم روشن از داده‌های موجود در کشور نداشته باشیم، هر

به طور مثال مشخص می شود که هر فرد با درآمد و دارایی متوسط، چقدر باید مالیات پرداخت کند، اگر قرار باشد وام بگیرد، چقدر می تواند وام بگیرد، اگر بخواهد زمین و منزل خریداری کند، آیا با این درآمد می تواند چنین کاری را انجام دهد یا نه!

در نتیجه اگر یک فرد، توقع و انتظاری بالاتر از سطح مالی خودش داشته باشد و سندی جهت آن امضا شود یا مداخله و تبادل مالی انجام دهد، اصولاً سیستم نباید در چنین شرایطی به این توقع ها عمل کند و باید روشن شود که آن فرد، این درآمد را از چه جایی کسب کرده هست؛ نهایتاً اگر مسیر مشروع بود و پولشویی در آن اتفاق نیفتاده بود، سیستم اجازۀ فعالیت می دهد.

الان چنین سیستم و هماهنگی بین دستگاه ها در کشور نیست؛ لذا به طور مثال فردی داریم که مالیات پرداخت نمی کند یا مالیاتش هر سال یک میلیون تومان هست، ولی وام و امتیازات چند صد میلیاردی از بانک یا جای دیگر می گیرد.

امروز مبارزه با فساد، موردی و مقطعی است / پزشکیان

طبیعی است که نمی شود یک فردی که مالیات یک میلیونی می دهد، ادعا کند که من یک کارخانه یا مؤسسۀ چند صد میلیاردی را می توانم اداره کنم و وام میلیاردی بگیرد. به نظر بنده، این سیستم داده ها است که باید درست شود. با توجه به اینکه کارکرد سیستم های نظارتی، براساس روال انجام شده است در گذشته هست، بنابراین باید یک متخلف را در روندی که قبلاً طی شده است است پیدا کرد و از نظر علمی ثابت شده است است که این فرآیند نمی تواند کارآمد باشد. به همین علت و به خاطر ناکارآمد بودن سیستم های نظارتی است که با این پرسشها فعلی در کشور مواجه هستیم.

مجلس مصوبه ای را در برنامه ششم جهت شفافیت حقوق و دریافتی ها گذراند تا اطلاعات کامل در آن سامانه قابل رؤیت باشد. از میزان اجرای آن اطلاعی دارید؟

نایب مدیر اول مجلس اعتقاد است: «تا زمانی که ساختار و سیستم‌های اطلاعاتی کشور به یک‌دیگر متصل نشوند و یک مکانیسم روشن از داده‌های موجود در کشور نداشته باشیم، هر

وقتی سیستم اطلاعاتی کشور درست باشد، همه چیز براق می شود و تنها مختص نمایندۀ مجلس نیست؛ اگر سیستم اطلاعاتی کشور براساس ساختار هوشمندی شکل گرفته بود، امکان نداشت که فساد اقتصادی رخ بدهد، چه برسد به آنکه اتفاقی رخ دهد و ما به دنبال آن افراد باشیم و سپس نتوانیم آنها را پیدا کنیم. در چنین شرایطی دولت، قوۀ قضائیه و مجلس با مسئله مواجه است و با استیضاح، طرح سؤال و زندانی کردن، مشکلی حل نمی شود. چون پول عده ای مردم بی گناه را برداشتند و برده اند و از نظر علمی و اداری هم به دنبال آن هستند ولی چیزی یافت نکرده اند.

مقام معظم رهبری سال 80 در فرمان 8 ماده ای، تکالیفی را جهت وزارت اطلاعات، شرکت بازرسی و دیوان محاسبات مشخص کردند؛ طی این 16 سال این نهادها و ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی چقدر اثرگذار بوده اند؟

تا آن سیستم اطلاعاتی کشور درست نشود، هر چقدر ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی تلاش و دوندگی کنند، به جایی نمی رسند. اگر سیستم را درست نکنیم، نمی توانیم در یک جای لغزنده ای انتظار این را داشته باشیم که پای کسی نلغزد؛ در خوابیدن که ممکن است شما هنگام راه رفتن در چاه بیفتید چطور می توانید بگویید هیچ کس نباید در چاله بیفتد.

امروز مبارزه با فساد، موردی و مقطعی است / پزشکیان

معتقدم باید خوابیدن که باعث فساد شده است را از بین بردن کرد. در قدم اول، جهت از بین بردن فساد به یک ساختار نیاز است که در آنجا داده ها و اطلاعات به طور کامل بچرخند. در حال حاضر سیستم اطلاعاتی کشور به آسانی می توانند با تلفن همراهی که در اختیارتان است و تماس تلفنی دارید، شما را ردیابی کنند، حرف هایتان را بشنوند و سپس بگویند در چه موقعیتی قرار دارید و به کجا می روید؛ بنابراین آنها از راه دور هم می توانند بگویند شما چه کاری انجام می دهید. همچنین در نرم افزارهای مسیریاب، سیستم های داده ای-اطلاعاتی از قبیل اوضاع ترافیکی و اینکه از چه مسیری حرکت کنیم که سریعتر به مقصد برسیم را در اختیار افراد قرار می دهد. هنگامی که این سیستم می تواند مردم را به این شکل هدایت و کنترل کند، چطور ما نباید بتوانیم روند منابع، زمین و دارایی را کنترل کنیم؟

وظیفه و نقش امروز مجلس را در تشکیل چنین سامانه ای چگونه ارزیابی می کنید؟

ما در مجلس به دنبال این بودیم که آیا این سیستم به قانون نیاز دارد یا نه، در نهایت به این نتیجه رسیدیم که قوانینی جهت آن وجود دارد و مسئله آنجاست که بسیاری از این قوانین اجرا نشده یا به صورت ناقص اجرا شده است هست. بنابراین ما به عنوان مجلس باید بر این پرسشها و روابط نظارت داشته باشیم، ولی چون عده ای قانونی را نوشته و رفته اند و عده ای تازه بر سر کار آمدند و حرف های تازه می زنند، ما خیلی مطلع نیستیم که قبلاً دربارۀ هر موضوعی چه قانونی نوشته شده، اگرچه ممکن است قانون خوبی هم باشد. در نهایت قدم اول این است که مجلس بر پرسشها نظارت داشته باشد و قوانینی که در رابطۀ شفافیت مالی، ایجاد سامانۀ دقیق اطلاعاتی و مبارزه با مفاسد اقتصادی تصویب شده است اند، اجرا شود.

واژه های کلیدی: سیستم | قانون | مالیات | قانونی | اطلاعات | اقتصادی | اطلاعات | فساد اقتصادی | وزارت اطلاعات


دانلود


دانلود فایل ها

نویسنده : getblogs

کتاب زبان اصلی J.R.R

دانلود کتاب لاتین

خرید کتاب لاتین

خرید مانگا

خرید کتاب از گوگل بوکز

دانلود رایگان کتاب از گوگل بوکز

دانلود رایگان کتاب از آمازون

دانلود رایگان کتاب از گوگل بوکز

کتاب روانشناسی به انگلیسی

کتاب زبان اصلی

کتاب خارجی

رفتن به نوار ابزار